خوشبوکننده‌ های هوا بی ‌خطر نیستند

 

بی‌شک امروزه استفاده از خوشبو کننده‌ها در فضای خانه و یا محل کار به یک عادت تبدیل شده، حتی دیده می‌شود که بسیاری از مردم از این ماده شیمیایی جهت خوشبو کردن اتومبیل‎های خود نیز استفاده می‌کنند. خوشبو کننده‌ها با توجه به ترکیبات شیمیایی بسیار قوی‌ای که دارند ظرف کمتر از چند ثانیه هر محیطی را به شکلی مطلوب خوشبو می‌کنند، حتی طراحی این خوشبو کننده‌ها به جایی رسیده است که می‌توانند به خوبی علاوه بر خوشبو کردن یک مکان خاص، بو‌های بد را نیز جذب کنند. از این رو استفاده کردن از آن‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. البته استفاده آسان از آن‌ها نیز باعث شده تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده کردن از خوشبو کننده‌ها پیدا کنند، از این رو باید نگران استفاده بیش از آن‌ها باشیم.

 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که خوشبو کننده‌ها فریب دادن ماست؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در آن‌ها باعث تحریک ما شده و در نتیجه فکر می‌کنیم که هوای داخل خانه و یا محل کار پر شده، از رایحه‌های کاملا طبیعی این امر به تنهایی می‌تواند اثرات بسیار مخربی روی سیستم بویایی ما داشته باشد. با همه گیر شدن خوشبو کننده‌های شیمیایی دیگر کسی میلی برای استفاده از خوشبو کننده‌هایی همچون اسطوخودوس و دیگر خوشبو کنند‌های طبیعی که آسیبی به ما نمی‌زنند، ندارد.

از این رو مواد شیمیایی به صورت ذرات بسیار ریز در جای جای خانه و محل کار ما پخش می‌شوند که به نوبه خود می‌توانند باعث ایجاد انواع مشکلات تنفسی و پوستی و دیگر مشکلات این چنین در ما شوند. یک نکته بسیار تامل برانگیز درباره خوشبو کننده‌های هوا که معمولا شیمیایی نیز هستند.

این است که آن‌ها دارای ترکیبات شیمیایی‌ هستند که قادرند به گیرنده‌های بویایی ما حمله کنند، در واقع با این کار ما دیگر قادر نیستیم که بو‌های نامطبوع را استشمام کنیم. این مواد نه تنها باعث فریب دادن ما می‌شوند بلکه برخی از ترکیبات شیمایی موجود در خوشبوکنند‌ه‌ها می‌توانند کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم را به شدت پایین بیاورند. از این رو بدن ما در اکسیژن رسانی به اندام‌های حیاتی و دیگر بافت‌ها دچار مشکل می‌شود.

 

نگاهی به برخی از مواد شیمیایی خطرناک رایج موجود در خوشبو کننده هوا:

بنزالدئید: توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به عنوان یک ماده خطرناک طبقه بندی شده است، این بوی شیمیایی از روغن بادام است.

۱،۳-Dichloro-۲-propanol: یک ماده شیمیایی قوی که باعث ایجاد سرطان کلیه و کبد می‌شود.

۱،۴-Dichlorobenzene: یکی دیگر از سرطان زا‌ها با بوی بسیار قوی است که می‌تواند با مسدود کردن گیرنده‌های بویایی باعث فریب ما شود.

متیل پیرولیدون: در لیست مواد شیمیایی مسمومیت زا قرار دارد که بسیار شناخته شده است.

 

البته از ترکیبات خوشبو کنند‌ه‌های شیمیایی می‌توان به حلال‌های نفتی و رایحه‌های آروماتیک و دیگر مشتقاتی که از نفت گرفته می‌شود، اشاره کرد که گا‌ها خاصیت سرطان زایی دارند. بی‌شک وجود چنین موادی در خوشبو کننده‌ه‌های شیمیایی احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد را نیز افزایش می‌دهد.

یک گزینه مناسب و مطمئن به جای خوشبوکننده‌ه‌های شیمیایی استفاده از اسانس گیاهان معطر است، بی‌شک چند قطره از اسانس و یا روغن گیاهان معطر می‌تواند فضای داخلی خانه و یا محل کارمان را به خوبی خوشبو کند. البته حفظ نظافت خود می‌تواند بهترین روش برای دور ماندن از بو‌های نامطبوع باشد با این تفاسیر نظافت محل کار و یا خانه خود را در اولویت کار‌ها قرار دهید تا مجبور نباشید از خوشبو کنند‌ه‌ها استفاده کنید.

منبع: بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب