روشن بودن چراغ هنگام خواب احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

 

 

نتایج تازه ترین مطالعات نشان می دهد که نور مصنوعی و نبود تاریکی مطلق هنگام خواب شبانه، تأثیری منفی بر سلامت بدن دارد و به خصوص احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و موجب تسریع روند پیری می شود.

 

ولادیمیر آنیسیموف، پزشک متخصص سرطان در مرکز ملی تحقیقات سرطان « پتروف » زیر نظر وزارت بهداشت روسیه گفت روشن بودن چراغ در طول شب و هنگام خواب برای سلامت بدن مضر است، زیرا اختلالات زیادی در عملکرد بدن ایجاد می کند و می تواند موجب بروز برخی بیماری ها از جمله سرطان شود.

 

وی افزود : « تاثیر نور چه مصنوعی و چه طبیعی هنگام خواب و استراحت شبانه موجب کاهش ترشح « ملاتونین » یا هورمون خواب می شود و این امر به طور مستقیم به ابتلا به سرطان کمک می کند.»

 این متخصص در ادامه گفت نور مصنوعی هنگام خواب همچنین می تواند فرایند پیری را تسریع کند.

 

این متخصص روس و همکارانش با انجام چندین آزمایش روی موش ها به این نتایج دست یافتند. آنها موش ها را در شرایط مختلفی با چهار نوع نورپردازی قرار دادند: شرایط استاندارد (12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی) ، نور دائمی، نور طبیعی و در نهایت، اتاق تاریکی که فقط نور قرمز هنگام غذا دادن به این حیوانات روشن می شد. به همه این موش ها که در چهار اتاق مختلف بودند، هورمون ملاتونین و همچنین پپتیدهای مصنوعی که ترشح هورمون خواب را تحریک می کنند، داده می شد.

 

این دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نور 24 ساعته روند پیر شدن بدن را تسریع می کند و موجب بروز تومور می شود. ملاتونین و همچنین پپتید تحریک کننده ترشح این هورمون، موجب پیشگیری و کاهش احتمال بروز آن می شود. به علاوه، این دو دارو تنها بروز تومور سرطانی را کاهش نمی دهد، بلکه به کاهش سندروم متابولیک نیز کمک می کند.

سندروم متابولیک مجموعه ای از اختلالات متابولیک -هورمونی و بالینی- است که عامل مهم خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، چاقی و بیماری های عفونی محسوب می شود.

این متخصص در ادامه گفت بی خوابی و کار شبانه خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را افزایش می دهد، زیرا در این شرایط فرد دچار کمبود ملاتونین می شود.

 

وی در ادامه یادآور شد که راههای بسیار ساده ای برای کاهش این خطرات وجود دارد. باید به نور هنگام شب توجه داشت و پرده ها را کاملا کشید و تلویزیون یا رایانه را پیش از خواب خاموش کرد.

وی در پایان گفت: « طول عمر تا حدی (حدود 25 تا 35 درصد) ژنتیکی است، اما بقیه آن به عوامل زیست محیطی بستگی دارد و حفظ این تعادل بسیار مهم است.»

 

صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب