پزشکی هسته‌ای مکمل اقدامات درمانی است/ آگاهی از مکان درست تومور

 

رئیس انجمن پزشکی هسته ایران با بیان اینکه تصویر برداری از بدن توسط دانش هسته‌ای انقلابی در درمان بیماری‌ها بود، گفت: پزشکی هسته‌ای مکمل اقدامات تشخیصی و درمانی بیماری‌ها است.

محسن ساغری در پانزدهمین همایش سلامت و زندگی با محوریت پزشکی هسته‌ای و نقش آن در نظام سلامت بابیان اینکه این علم شاخه‌ای از رشته پزشکی به شمار می‌رود  که از پرتو داروها برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، ابراز داشت: مهمترین تجهیزات علم پزشکی هسته‌ای امکان تصویربرداری است که در تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب و بحران‌های متعاقب آن نظیر جنگ تحمیلی و تحریم‌ها پزشکی هسته‌ای توانست به کار خود ادامه دهد و حاصل آن تربیت ۲۰۰ متخصص پزشکی هسته‌ای و تأسیس بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در تهران و بقیه شهرستان‌ها است.

 

انجام پزشکی هسته‌ای اولین بار بر روی تیروئید

رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته‌ای بابیان اینکه مراکز ارائه‌کننده خدمات پزشکی هسته‌ای ۹۰ درصد خدمات را ارائه می‌دهند، ابراز داشت: در تصویربرداری با استفاده از این علم در مقایسه با سایر تصویربرداری‌ها علاوه بر شکل، عملکرد عضو را نیز به تصویر می‌کشد و این بسیار منحصربه‌فرد است.

 

ساغری در ادامه تصریح کرد: سرطان‌ها به اسکلت استخوان‌ها حمله و آن‌ها را آلوده می‌کند که با اسکن از طریق رادیو پرتوها می‌توان به تشخیص درست، بررسی انواع بدخیمی، دست‌اندازی تومورها و عفونت‌ها دست‌یافت.

 وی بابیان اینکه پزشکی هسته‌ای اولین بار بر روی تیروئید انجام شد، افزود: با بهره‌گیری از این علم جدید می‌توانیم کم‌کاری، پرکاری، گره‌های موجود، ناهنجاری مادرزادی، تیروئید نابه‌جا را مورد بررسی و درمان قرار دهیم که علاوه بر محل تومور عملکرد عضو را نیز نمایش می‌دهد.

 

پزشکی هسته‌ای کامل کننده روش‌های درمانی

رئیس قطب پزشکی هسته‌ای کشور بابیان اینکه این علم در اغلب موارد نواقص روش‌های تشخیصی و درمانی را کامل می‌کند، ابراز داشت: در تصویربرداری جراح از مکان درست تومور آگاهی پیدا می‌کند و این امر به کوتاه شدن زمان بستری، جراحی و بیهوشی و در نهایت سلامت انسان کمک می‌کند.

 

ساغری در ادامه تصریح کرد: یکی از کاربردهای مؤثر پزشکی هسته‌ای تصویربرداری با پرتودرمانی و اسکن کلیه بعد از عمل پیوند است که نشان می‌دهد عملکرد عضو پیوندی چگونه است و آیا بدن توانسته آن را پذیرش کند.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی تمام اقدامات تشخیصی و درمان در پزشکی هسته‌ای تهاجمی نیست، افزود: پزشکی هسته‌ای در تشخیص عفونت کلیه، کبد، طحال، کیسه صفرا دستگاه گوارش و شناسایی کانون‌های میکروسکوپی کمک می‌کند و حتی با استفاده از تصویربرداری ماهیت تومورها نیز مشخص می‌شود.

 

اسکن پت انقلابی در سرطان شناسی

رئیس انجمن پزشکی هسته ایران بابیان اینکه تا سال ۹۰ تصویربرداری پت در ایران وجود نداشت، ابراز داشت: بیماران با هزینه گزاف مجبور به سفر خارج از کشور بودند که بعد از قانع کردن مسئولان امر توانستیم این دستگاه را برای مرکز تحقیقات دانشگاه تهران خریداری کنیم و اکنون این مرکز از سال ۹۲ تاکنون بیش از شش هزار تصویربرداری با استفاده از پت انجام داده است.

 

ساغری در ادامه تصریح کرد: با استفاده از روش تصویربرداری پت درهمان هفته اول مشخص می‌کند که شیمی‌درمانی تا چه میزان برای بیمار مؤثر بوده است چراکه انجام شیمی‌درمانی برای بیمار، گران و گزاف است و تداوم این روش درمان ممکن است بیمار را با مشکلاتی همراه کند.

وی بابیان اینکه در اسکن پت انقلابی عظیمی در سرطان‌شناسی ایجاد شد، افزود: از این روش برای تشخیص مکان عفونت داخلی و بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان هموفیلی نیز استفاده می‌شود و درواقع تجویز ماده رادیواکتیو با بمباران سلول‌های سرطانی به درمان بیماری کمک می‌کند.

 

رئیس قطب پزشکی هسته‌ای کشور بابیان اینکه بعد از تزریق پرتو دارو تصویر حاصل از بدن نشان می‌دهد که فرد چه بیماری دارد، ابراز داشت: تشخیص زودهنگام بیماری‌ها یکی از خاصیت‌های پزشکی هسته‌ای است که با بهره‌گیری از آن ضمن ایجاد صرفه اقتصادی از روش‌های تشخیصی نادرست و نا به‌جا جلوگیری می‌کند.

 

منبع:بنیاد ملی نیکوکاری سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب