روان‌درمانی، راهی برای بازگشت عزت‌نفس جنسی زنان مبتلا به سرطان پستان

 

محققان ایرانی در پژوهشی که روی زنان مبتلابه سرطان پستان انجام داده‌اند، عزت‌نفس جنسی این زنان را عمدتا پایین دانسته و برای رفع این مشکل، روان‌درمانی را توصیه کرده‌اند.

یافته‌­های آماری در ایران حاکی از آن است که سرطان پستان، رتبه اول تشخیص در بین همه سرطان­‌ها را دارا بوده و نرخ بروز آن به نسبت دیگر سرطان­‌ها بالاتر است. به عبارتی، سنگینی بار سرطان پستان در زنان ایرانی روز به روز در حال افزایش است.

 

بررسی تجارب بازماندگان سرطان پستان پس از درمان و بررسی تغییرات بدنی آن‌ها، حاکی از آن است که این زنان به‌طورکلی تغییرات فیزیکی مختلفی را تجربه می‌­کنند که ادراک، افکار، نگرش‌ها، احساسات و باورهایی که درباره بدنشان دارند را به جهت منفی سوق می‌­دهد.

درمان سرطان پستان به نحوی عملکرد جنسی، باروری، تمامیت بدنی و هویت جنسی زنان را تحت تأثیر قرار می­‌دهد که نمی­‌توان آن را نادیده گرفت. برخی موارد جراحی پستان می‌تواند به قطع عضو و درنتیجه کاهش خودارزشمندی و احساس از دست دادن زنانگی، جذابیت جنسی و فقدان عملکرد جنسی منجر شود. شیمی‌درمانی نیز از سوی دیگر، تأثیر بسزایی بر روی فیزیولوژی اندام جنسی می­‌گذارد.

 

عزت‌نفس یکی از عوامل مؤثر در تمایل به گفت‌وگو در مورد خواسته‌­های جنسی است و مهم­ترین لازمه عزت‌نفس خوب در افراد، ادراک مثبتی است که از ظاهر جسمانی و ارزش خود نزد خانواده و اطرافیان دارند. افرادی که عزت­ نفس جنسی مثبتی ندارند، نمی­‌توانند بدنشان را با تغییراتی که در طی زمان بیماری رخ داده، بپذیرند و برخی از آن­ها درباره نقش جنسی و لذت و خشنودی از روابط جنسی­شان دچار عدم اطمینان می­‌شوند.

به همین منظور پژوهشگران و روان‌شناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای کاهش بار روانی ناشی از بیماری سرطان پستان بر عزت‌نفس جنسی، روان‌درمانی در این زنان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب