غربالگری رایگان سرطان روده در خراسان رضوی

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری سرطان روده در تمام مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به صورت رایگان انجام می شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر لادن گشایشی افزود: این اقدام با هدف شناسایی زودهنگام سرطان روده به روش FIT (بررسی خون مخفی در مدفوع) صورت می گیرد.

 

وی اظهار کرد: روش FIT یکی از بهترین روشها برای غربالگری روده ای است که در صورت مثبت بودن این آزمایش و وجود خون مخفی در مدفوع، کولونوسکوپی برای بیمار توصیه می شود.

وی گفت: تمام افراد بیش از 50 ساله باید در زمینه سرطان روده بررسی شوند و برای افرادی که سابقه بروز سرطان روده در فامیل دارند، غربالگری این سرطان ضرورت بیشتری دارد.

 

عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: هم اکنون سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان و چهارمین سرطان شایع در مردان ایران شناخته شده است.

دکتر علی تقی زاده افزود: هم اکنون 10 درصد سرطان ‌ها در کشور مربوط به روده بزرگ است.

 

وی اظهار کرد: کم ‌تحرکی، مصرف مواد غذایی پرکالری و مصرف زیاد گوشت و چربیهای اشباع شده از علل مهم سرطان روده به شمار می روند.

این پزشک متخصص از روند رو به افزایش سرطان روده در جامعه با توجه به رواج مصرف فست فودها، غذاهای چرب و تغذیه نادرست طی سالهای آتی خبر داد.

 

چهار میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی زیر پوشش این دانشگاه قرار دارند و بقیه جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری این استان زیر پوشش دانشکده و دانشگاههای مستقر در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت جام ، گناباد و تربت حیدریه هستند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب