حذف آلاینده‌های سرطان‌زای آب شرب با نانوجاذب‌های ساخت محققان داخل کشور

 

 

محققان کشورمان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بهره‌گیری از فناوری نانو با خاصیت فتوکاتالیستی، موفق به یافتن راه‌حلی ساده و کم‌هزینه برای سالم‌سازی آب آشامیدنی از طریق تجزیه و حذف آلاینده‌های آروماتیکی سرطان‌زای آب شرب شدند.

 

مهسا برنایی، محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دستاورد در جلوگیری از انتشار پساب‌های آلوده به محیط‌زیست بسیار موثر است، گفت: محققان واحد علوم و تحقیقات با «ساخت فتوکاتالیست نانوکامپوزیت ذرات مغناطیسی اکسیدآهن (Fe3O4) با اکسید گرافن آلاییده با نیتروژن به‌منظور تجزیه پایرن» موفق به ارائه راه‌حلی برای تجزیه‌ آروماتیک‌ها و آلاینده‌های سفره‌های آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها با بهره‌گیری از فناوری نانو و نانوکامپوزیت مغناطیسی با خاصیت فتوکاتالیستی شدند.

 

 

مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه این کار تحقیقاتی با راهنمایی و مشاوره دکتر سلیمه کیمیاگر، دکتر همایون احمد پناهی و دکتر امیر حیدری‌نسب صورت گرفت، افزود: آلودگی سفره‌های آب‌های زیرزمینی و رودخانه و دریاچه‌ها در برخی شهرستان‌های کشور حاکی از آلودگی این آب‌ها توسط آروماتیک‌ها است که این آروماتیک‌ها از چاه نفتی به سفره آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که وجود این آروماتیک‌ها باعث بروز مشکلاتی برای مردم مناطق مورد مطالعه شده است. برای مثال به دنیا آمدن نوزادانی با مشکلات جسمی و همچنین شیوع بیماری سرطان، از عواقب استفاده از این آب‌های آلوده بوده است.

 

 

برنایی با بیان اینکه یافتن راه‌حلی برای تجزیه این آروماتیک‌ها و آلاینده‌ها با روش‌هایی ساده و کم‌هزینه، کمک بزرگی به ساکنین این مناطق خواهد بود، افزود: بر این اساس، کار تحقیقاتی با عنوان ساخت فتوکاتالیست کامپوزیت نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن (Fe3O4) با اکسید گرافن آلاییده با نیتروژن به منظور تجزیه پایرن، در واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت.

برنایی ادامه داد: بنابراین، نانوکامپوزیت سنتز شده به عنوان یک جاذب مناسب قابلیت استفاده برای جذب، تخریب و حذف آلاینده پایرن از محیط‌های آبی را دارد و عملکرد فتوکاتالیستی خوبی از خود نشان داده است.

 

 

وی در پایان گفت: با توجه به نیاز مبرم کشور به تصفیه و سالم‌سازی آب آشامیدنی و همچنین جلوگیری از انتشار پساب‌های آلوده به محیط زیست، با همکاری مسئولان بتوان از نانوکامپوزیت سنتز شده که دارای خواص فتوکاتالیستی است، برای تجزیه و حذف آلاینده در محیط‌های آبی مختلف استفاده کرد تا از آسیب‌رسانی به سلامت انسان‌ها و همچنین از بروز مشکلات جسمی از جمله شیوع بیماری سرطان که عواقب استفاده از آب‌های آلوده هستند، جلوگیری کرد.

همشهری آنلاین دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب