تاثیر باکتری های روده بر درمان سرطان

 

با ورود به قرن بیست و یکم ایده درمان های شخصی بسرعت در حال رشد است. عوامل بسیار زیادی در تاثیر داروها بر بدن اشخاص موثرند که در افراد مختلف متفاوتند پس داروها میتوانند اثرات متفاوتی بر اشخاص داشته باشند. یکی از این عوامل تفاوت در نوع باکتری های موجود در روده افراد است. مطالعات قبلی نشان داده اند که باکتری های موجود در روده انسان ها اثرات مهمی در چاقی، دیابت، بیماری های رواتیسمی و آلرژیک، بروز بیماری الزایمر و حتی روند پیر شدن دارند. همچنین مطالعات فراوانی ارتباط بین این باکتری ها و تاثیر بعضی داروها مانند ایبوپروفن و داروهای ضد ایدز را نشان داده است.

اینک مطالعه جدیدی تاثیر باکتری های روده را بر نوعی درمان ضد سرطان نشان داده است. یک دسته دارویی به نام checkpoint inhibitors یا PD-1 وجود دارد که از آن ها در درمان بعضی سرطان ها استفاده میشود. محققان دریافته اند در کسانی که اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده اند تاثیر این داروها کم میشود. بررسی بیشتر آنها نشان داد که مصرف آنتی بیوتیک موجب از بین رفتن نوعی باکتری به نام Akkermansia muciniphila در روده میشود و همین تغییر تاثیر داروی ضد سرطان را کم میکند.

در بررسی دیگر محققان مدفوع انسان هایی را که به این دارو پاسخ مناسب داده بودند را به موش ها پیوند زدند و نشان دادند که این پیوند موجب افزایش تاثیر داروی ضد سرطان در موش ها میشود. این نشان میدهد که انتقال باکتری های روده به توسط انتقال مدفوع توانسته است جمعیت باکتریایی روده گیرنده را تغییر داده و تاثیر داروی ضد سرطانی را افزایش دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب