علت عود سرطان تخمدان مشخص شد

 

 

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که برگشت‌پذیری سرطان تخمدان در زنان به دلیل وجود زیرمجموعه‌ای از سلول‌های سرطانی است که به طور معمول از طریق نشانگر سرطانی قابل تشخیص نیستند. پژوهشگران طی مطالعه‌ای 5 ساله، گروهی از بیماران مبتلا به سرطان سروزی تخمدان را مورد بررسی قرار دادند. این نوع سرطان تخمدان شایع‌ترین نوع آن است که در آن، تومور سرطانی در لایه پوشاننده تخمدان تشکیل می‌شود. عمده سلول‌هایی که تومور سرطانی را تشکیل می‌دادند، دارای پروتئین CA125 بودند. در کنار آنها گروه بسیار کوچکی از سلول‌ها وجود داشت که این پروتئین را تولید نمی‌کردند و پژوهشگران تصمیم گرفتند روی این گروه کوچک تمرکز کنند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد، این سلول‌ها 700 برابر بیشتر و بهتر از سلول‌های تولید کننده پروتئین CA125 رشد می‌کنند. علاوه بر این، این سلول‌ها نسبت به روش‌های درمان این بیماری نیز مقاوم هستند، در نتیجه می‌توانند در طول درمان سالم باقی بمانند و بعد از آن شروع به تشکیل دوباره تومور کنند. ژن موجود در این سلول‌ها توانایی این را دارد که DNA تخریب شده توسط شیمی‌درمانی آنها را بازسازی کند. این خصوصیت آنها به دلیل دارا بودن پروتئین ضد مرگ است.

مشکلی که وجود دارد، این است که برای تشخیص عود سرطان تخمدان از تست CA125 استفاده می‌شود و سلول‌های فاقد این پروتئین نادیده گرفته می‌شوند، در حالیکه عود این بیماری به‌دست همین سلول‌ها رخ می‌دهد. پژوهشگران توانستند دریابند که ترکیب شیمی‌درمانی با داروی birinapanبا بازگرداندن آپوپتوز به سلول‌های فاقد CA125 سبب می‌شود تا این سلول‌ها نسبت به شیمی‌درمانی حساس شده و در نهایت از بین بروند. پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که این روش ترکیبی سبب می‌شود درمان با عود بیماری مواجه نشود.

پژوهشگران سعی دارند تا آزمایشی را روی بیماران مبتلا به سرطان تخمدانی که سطح پروتئین ضد مرگ سلولی در آنها بسیار بالا است، انجام دهند. آنها معتقدند که سرطان تخمدان در50 درصد از زنان، دارای این ویژگی است. علاوه براین، پژوهشگران در تلاشند تا نشانگر سرطانی دیگری را نیز در کنار پروتئین CA125 برای تشخیص سرطان تخمدان شناسایی کنند.

nature

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب