6 راه برای کنترل کولیت زخمی

 

 

 

آیا می توان علائم کولیت اولسراتیو را کنترل نمود؟

علائم این بیماری به طور ناگهانی می آیند و غیرقابل پیش بینی هستند. خوشبختانه برخی از عوامل تحریک کننده این بیماری شناخته شده اند و می توان آنها را کنترل کرد.

عوامل تحریک کننده کولیت اولسراتیو

1.عدم مصرف دارو: بیماران دارای کولیت اولسراتیو، نیاز به چند دارو دارند. برخی مواقع، هنگامی که بیمار احساس بیماری نمی کند (به ویژه در افراد جوان)، از مصرف داروهای خود خودداری می کند و این خود باعث تشدید بیماری می گردد.

2. میکروب ها: اسهال توسط باکتری، ویروس و یا انگل ایجاد می شود. وقتی آب یا مواد غذایی آلوده مصرف کنید، باعث اسهال و بدتر شدن این بیماری می شوید.

3. داروها: آنتی بیوتیک هایی که میزان باکتری ها را کم می کنند و مسکن های ضد درد همانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن می توانند باعث بدتر شدن این بیماری شوند. مطالعات نشان داده، مصرف پروبیوتیک ها و اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش علائم کولیت اولسراتیو می شود.

4. بارداری: 50 درصد زنانی که در دوره بهبودی این بیماری قرار دارند، اگر باردار شوند، دچار شدت بیماری می شوند. در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

5. بررسی ها نشان داده تنش و اضطراب روحی ممکن است علائم این بیماری را بدتر کند.

جلوگیری از بدتر شدن علائم کولیت اولسراتیو

هیچ راه به تنهایی برای جلوگیری از شدت این بیماری وجود ندارد، اما با ترکیب درمان ها و تغییر شیوه زندگی می توان این بیماری را کنترل نمود.

1. داروها: دارو درمانی یکی از راه های مهم برای کنترل این بیماری است. اگر علائم خفیف تا متوسط است، از داروهای ضدالتهاب به عنوان اولین دارو برای این بیماری استفاده می شود. هنگامی که علائم شدت بگیرند، داروهای استروئیدی مورد استفاده قرار می گیرند. داروهایی به نام داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی نیز ممکن است همراه با استروئیدها توسط پزشک تجویز گردند. داروهای بیولوژیکی نیز برای کنترل علائم متوسط تا شدید این بیماری تجویز می شوند.

2. رژیم غذایی: غذاها علت ایجاد این بیماری نیستند، اما رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد. بیماران دچار کولیت اولسراتیو باید از مصرف غذاهای دارای فیبر زیاد، چربی ها و یا غذاهای سرخ شده خودداری کنند. غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند حبوبات و کلم را کمتر مصرف کنند. اگر شما دارای بیماری عدم تحمل لاکتوز هستید، محصولات لبنی را کم مصرف کنید و یا از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید. قهوه و نوشیدنی های شیرین می توانند علائم بیماری را بدتر کند. مواقعی که علائم شدید می باشد، بهتر است حجم وعده های غذایی خود را کمتر و تعداد آنها را بیشتر کنید و به جای 3 وعده، 5 تا 6 وعده غذا مصرف کنید.

3. مکمل های غذایی: برخی از مطالعات نشان داده که مکمل اسید فولیک ممکن است خطر بروز سرطان روده بزرگ را در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو کم کند. اگر از داروهای استروئیدی استفاده می کنید، مصرف ویتامین D  و کلسیم را فراموش نکنید چرا که  از شکستگی استخوان ها جلوگیری می کند. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف پروبیوتیک ها و اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش علائم کولیت اولسراتیو می شود.

4. عمل جراحی: هنگامی که داروها و رژیم غذایی برای کنترل علائم این بیماری موثر نباشند، ممکن است توصیه به عمل جراحی شود. براساس آمارهای به دست آمده، بیشتر از یک سوم افراد مبتلا به این بیماری، در نهایت مجبور به جراحی می شوند. در عمل جراحی، ابتدا تمام کولون (روده بزرگ) و رکتوم (مقعد) را برمی دارند و از طریق یک شکاف کوچک در شکم، حرکات روده انجام می شود. از آنجایی که علائم این بیماری فقط در کولون و رکتوم رخ می دهد، با این عمل جراحی، علائم بیماری نیز از بین می رود.

5. تغییر شیوه زندگی: کاهش استرس و مدیریت آن و داشتن یک فرد حمایت کننده دلسوز، یکی از جنبه های مهم در کنترل علائم این بیماری و سلامت کلی فرد است. همچنین بیماران می توانند از این روش ها برای کنترل بهتر علائم این بیماری بهره مند شوند: ورزش منظم، تن آرامی، آرام سازی عضلانی، تنفس عمیق و مواردی از این دست که باعث ایجاد آرامش بیشتر می شود.

6. درمان های مکمل و جایگزین: بسیاری از مطالعات نشان داده که طب سوزنی می تواند علائم این بیماری را تسکین دهد. چندین مطالعه نیز نشان داده که مصرف گیاهان دارویی برای افراد مبتلا به این بیماری تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی مفید است. دانه اسفرزه، کندر و زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی هستند. گفتنی است مطالعات کافی برای درمان های جایگزین انجام نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتری در این خصوص وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب