تغییرات ژنتیکی و سرطان

 

سرطان یک بیماری ژنتیکی است، یعنی سرطان در اثر تغییرات خاصی در ژن‌هایی ایجاد می‌شود که نحوه عملکرد سلول‌های ما، به ویژه نحوه رشد و تقسیم آنها را کنترل می‌کنند.

تغییرات ژنتیکی سرطان‌زا را می‌توان در طول زندگی نیز به‌عنوان نتیجه‌ی خطاهایی که با تقسیم سلول‌ها یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زایی که به DNA آسیب می‌رسانند، مانند برخی از مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو و تشعشعات، مانند پرتوهای فرابنفش،آفتاب. تغییرات ژنتیکی که پس از لقاح رخ می دهد، تغییرات جسمی (یا اکتسابی) نامید.

به طور کلی، سلول های سرطانی تغییرات ژنتیکی بیشتری نسبت به سلول های طبیعی دارند. اما سرطان هر فرد دارای ترکیبی منحصر به فرد از تغییرات ژنتیکی است. برخی از این تغییرات ممکن است نتیجه سرطان باشد نه علت آن. حتی در یک تومور، سلول های سرطانی ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوتی داشته باشند.

سندرم های سرطان ارثی:

اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید ، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات در سنین پایین تر را داشته باشید.

جهش های ژنتیکی ارثی نقش عمده ای در حدود 5 تا 10 درصد از همه سرطان ها را دارند. محققان جهش در ژن‌های خاص را با بیش از ۵۰ سندرم سرطان ارثی مرتبط دانسته‌اند که ممکن است افراد را مستعد ابتلا به سرطان‌های خاص کند.

آزمایشات ژنتیکی برای سندرم های سرطان ارثی می تواند نشان دهد که آیا فردی از خانواده ای که علائم چنین سندرمی را نشان می دهد، یکی از این جهش ها را دارد یا خیر. این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند نشان دهند که آیا اعضای خانواده بدون بیماری آشکار همان جهش را به ارث برده‌اند که یکی از اعضای خانواده حامل این جهش مرتبط با سرطان است.

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که آزمایش ژنتیکی برای خطر سرطان زمانی در نظر گرفته شود که فردی دارای سابقه شخصی یا خانوادگی باشد که نشان دهنده یک بیماری ارثی خطر سرطان باشد، تا زمانی که نتایج آزمایش به اندازه کافی قابل تفسیر باشد (یعنی متخصصان به وضوح تشخیص دهند که آیا یک تغییر ژنتیکی خاص وجود دارد یا خیر.) و زمانی که نتایج اطلاعاتی را ارائه می دهد که به راهنمایی مراقبت های پزشکی آینده فرد در جهت پیشگیری کمک می کند.

حتی اگر یک جهش مستعد سرطان در یک خانواده وجود داشته باشد، همه کسانی که جهش را به ارث می برند لزوماً به سرطان مبتلا نمی شوند.

 

آزمایشات ژنتیکی برای سندرم های سرطان ارثی

آزمایش‌های ژنتیکی برای جهش‌هایی که باعث سندرم‌های سرطان ارثی می‌شوند معمولاً توسط پزشک یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی درخواست می‌شوند. مشاوره ژنتیک می تواند به افراد کمک کند تا خطرات، مزایا و محدودیت های آزمایش ژنتیک را در موقعیت های خاص خود در نظر بگیرند.

یک مشاور ژنتیک، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی که در زمینه ژنتیک آموزش دیده اند، می توانند به فرد یا خانواده کمک کنند تا نتایج آزمایش خود را بفهمند و پیامدهای احتمالی نتایج آزمایش را برای سایر اعضای خانواده توضیح دهند.

 

شناسایی تغییرات ژنتیکی در سرطان

تست‌های آزمایشگاهی به نام تست‌های توالی‌یابی DNA می‌توانند DNA سلول را بخوانند. با مقایسه توالی DNA در سلول‌های سرطانی با سلول‌های طبیعی مانند خون یا بزاق، دانشمندان می‌توانند تغییرات ژنتیکی در سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند که ممکن است باعث رشد سرطان فرد شود. این اطلاعات ممکن است به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند کدام روش درمانی ممکن است در برابر یک تومور خاص موثر باشد.

 

تست های غربالگری را انجام دهید.

تعدادی از آزمایشات غربالگری مهم وجود دارد که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

برخی از این آزمایش ها سرطان را در مرحله اول تشخیص می دهند در حالیکه برخی دیگر می توانند در وهله اول به جلوگیری از پیشرفت سرطان کمک کند.

دستورالعمل برای هر فرد در سنین مختلف و جنسیت ها می تواند متفاوت باشند که برای هر نوع آزمایش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب