عوامل خطر زیست محیطی

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سایر مواد در محیط با برخی از سرطان ها نیز مرتبط است. ارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلا به سرطان پیدا شده است. اینها شامل ارتباط بین سرطان ریه و دود سیگار دست دوم، آلودگی هوای بیرون و آزبست است. نوشیدن آب حاوی مقدار زیادی آرسنیک با سرطان پوست، مثانه و ریه مرتبط است.

مطالعاتی برای بررسی اینکه آیا آفت کش ها و سایر آلاینده ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند انجام شده است. نتایج آن مطالعات نامشخص بوده است زیرا عوامل دیگری می توانند نتایج مطالعات را تغییر دهند.

افراد می توانند از قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل سرطانزا مانند دود تنباکو، سیگار، قلیان و اشعه های خورشید اجتناب کنند، اما اجتناب از سایر موارد کمی دشوارتر است. به خصوص اگر در هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم، غذایی که می خوریم و یا موادی که برای کارهای خود استفاده می کنیم باشند. دانشمندان در حال مطالعه و بررسی این هستند که قرار گرفتن در معرض کدام یک ممکن است باعث ایجاد سرطان شود یا به آن کمک کند. درک این موضوع که کدام مواد و تماس ها مضر هستند و در کجا یافت می شوند ممکن است به افراد کمک کند تا از آنها اجتناب کنند.

صرفاً به این دلیل که یک ماده به عنوان یک ماده سرطان زا تعیین شده است، به این معنی نیست که آن ماده لزوماً باعث سرطان می شود. عوامل زیادی بر ابتلای فردی که در معرض یک ماده سرطان زا قرار می گیرد یا خیر، از جمله میزان و مدت قرار گرفتن در معرض و زمینه ژنتیکی فرد، روی ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد.

آفلاتوکسین ها، اسیدهای اریستولوکیک، آرسنیک، آزبست، بنزن، بنزیدین، بریلیم، بوتادین، کادمیوم، زغال سنگ و قطران زغال سنگ، انتشار گازهای کک، سیلیس کریستالی (اندازه قابل تنفس)، اریونیت، اتیلن اکسید، فرمالدئید، ترکیبات کروم شش ظرفیتی، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از احتراق زغال سنگ خانگی، روغن های معدنی: درمان نشده و با درمان خفیف، ترکیبات نیکل، رادون، دود تنباکوی دست دوم (دود تنباکوی محیطی)

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان در دود خروجی از اگزوز خودروها بیش از ۳۰ نوع ماده سرطان‌زا دیده می‌شود.

بنابر گزارش یورونیوز، علاوه بر موارد بالا ماهی نمک سود (به دلیل میزان بالای نیترات و نیتریت و صدمه به بافت دی‌ان‌ای)، هات‌داگ، سوسیس‌ و گوشت‌های فرآوری شده (به دلیل نحوه تولید، نمک‌اندود یا دودی کردن)، آفت‌کش‌های مزارع (که کشاورزان برای زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند)، گرد و خاک ذرات حاصل از برش چوب در کارگاه‌های نجاری (که باعث افزایش ابتلا به سرطان سینوس می‌شوند)، چاقی مفرط، قرص‌های ضدبارداری (که اگر برای طولانی مدت استفاده شوند ریسک سرطان پستان را افزایش می‌دهند) و آلودگی هوا (به دلیل استنشاق ذرات معلق سمی) از دیگر موارد سرطان زا هستند که در زندگی روزمره ممکن است با آن‌ها پیوسته سر و کار داشته باشیم.

 

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب