راه اندازی مرکز جامع ترک اعتیاد غرب تهران

دکتر کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در  در مراسم راه اندازی این مرکز گفت: در این مرکز در بیمارستان روانپزشکی ایران زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران علاوه بر خدمات درمانی قرار است اموزش و پژوهش هم داشته باشد و با استفاده از روش‌های نوین و رویکرد‌های جدید با کمترین عارضه برای کاهش مشکل اعتیاد بیماران معتاد استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه روش‌های ترک اعتیاد در این مرکز غیر از روش‌های معمول است افزود: پاسخگو بودن نیاز‌های بیماران یکی از نکاتی است که در بحث توسعه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این مراسم دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: شاید ایران تنها کشوری باشد که یک هفته را برای مبارزه با دخانیات بعنوان هفته ملی اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال شعار جهانی (من آماده ترک و تعهد برای ترک هستم) اعلام شده است، افزود: بیماری کرونا در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند هم بیماری را شدیدتر و هم احتمال بستری شدن و آی سی یو و مرگ ومیر را بیشترمی کند لذا این ایام کرونا فرصتی است که به کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند، هشدار دهیم و از آن برای ترک کمک بگیریم.
دکتر محمد رضا مسجدی گفت: معضل دخانیات، معضل فراموش شده‌ای است و متاسفانه در کشور ما هنوز نگاه جدی به آن نمی‌شود. ما بهترین قوانین را داریم، اما در عمل و نظارت و اجرا بسیار ضعیف هستیم.

وی گفت: سن استعمال دخانیات در کشور کاهشی است و به سن ۱۳ و ۱۴ سال رسیده است. زنان و دختران هدف تجارت صنعت دخانیات د ر کشور هستند.
مسجدی افزود: ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۳ درصد زنان در کشور سیگار مصرف می‌کنند، اما متاسفانه در زنان و دختران و جوانان چه پسر و چه دختر مصرف قلیان روند رو به گسترش دارد که نگاهی جامع بر اساس اسناد بالادستی می‌طلبد.
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات از میزان پایین مالیات بر دخانیات انتقاد کرد و گفت: اگر در دنیا بخواهند کشوری برای مالیات پایین دخانیات مثال بزنند ایران را نام می‌برند. ما از افعانستان و پاکستان نیز در این زمینه پایین‌تر هستیم.
وی گفت:صنعت دخانیات یک بازار نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال دارد اگر ما جزو معاهده هستیم، معاهده می‌گوید باید ۷۰ درصد آن مالیات باشد یعنی ۲۸ هزار میلیارد تومان که عدد بالایی است، اما محقق نمی‌شود.
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: دخانیات نه نان است نه روغن و نه قوت مردم که افزایش مالیات آن بر زندگی مردم تاثیر داشته باشد، ۱۰ درصد و شاید کمتر دخانیات در کشور مصرف می‌کنند، اما در سبد سلامت هزینه زیادی در سبد سلامت مصرف می‌کنند. با کنترل دخانیات اگر یک سوم سرطان‌های کشور را کم کنیم گام بلندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب