درمانهای طولانی مدت پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می دهد.

مطالعه انجام گرفته در موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده که درمانهای طولانی مدت پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می دهد.
مطالعه انجام گرفته بر روی بیمارانی که تحت درمان پرکاری تیروئید قرار گرفته اند از ارتباط بین دوز درمان با ید رادیواکتیو و خطر طولانی مدت مرگ ناشی از سرطان هایی از جمله سرطان پستان و معده خبر می دهد. ید رادیواکتیو که از دهه 1940 میلادی به طور گسترده در ایالات متحده برای درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار گرفته است، یکی از سه روش درمانی رایج برای پرکاری تیروئید است. روش درمان دیگر بکارگیری داروهای ضد تیروئید است که محبوبیت آن در جوامع پزشکی روز به روز افزایش می یابد و آخرین روش درمانی جراحی است که تنها در موارد نادری مورد استفاده قرار می گیرد.
مطالعه انجام گرفته در موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده که هر 100 میلی گرم (میلی گرم) دوز ید رادیواکتیو منجر به افزایش 12٪ خطر نسبی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان، و 5٪ خطر نسبی مرگ و میر ناشی از سایر تومورها می شود. به گفته محققان با وجودیکه خطرات افزایش مرگ و میر ناشی از اغلب سرطانها از جمله سرطان پستان کاهش یافته است، اما ید رادیواکتیو هنوز در درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد. بحث در مورد خطرات و مزایای گزینه های درمانی موجود برای بیماران و پزشکان مهم است و نتایج این مطالعه ممکن است در انتخاب گزینه درمانی بسیار کمک کننده باشد.


برای مطالعه بیشتر:


Kitahara CM, Berrington de Gonzalez A, Bouville A, et al. Association of radioactive iodine treatment with cancer mortality in patients with hyperthyroidism. JAMA Internal Medicine. July 1, 2019. DOI: 10.1001/jamaminternmed.2019.0981Exit Disclaimer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب