اولین شواهد علمی مرتبط با تغییرات بیولوژیکی ناشی از استعمال سیگارهای الکترونیکی

عموم افراد بر این باور هستند که استعمال سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی ایمن تر است. محققان مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو – بیمارستان آرتور جیمز و موسسه تحقیقات ریچارد جی/سولو اولین شواهد علمی مرتبط با تغییرات بیولوژیکی ناشی از استعمال سیگارهای الکترونیکی را در افراد غیر سیگاری گزارش دادند.

در این مطالعه میزان التهاب و اثرات مرتبط با استعمال سیگارهای الکترونیکی با کمک برونکوسکوپی در افراد غیر سیگاری که به مدت چهار هفته در مواجهه با دود ناشی از این نوع سیگارها قرار داشتند مورد مطالعه قرار گرفت، و مؤید افزایش قابل توجه التهاب پس از استفاده از سیگار الکترونیکی (بدون نیکوتین یا طعم دهنده ها) در این افراد بود. اگرچه میزان تغییرات ایجاد شده در مقایسه با گروه کنترل اندک بود، اما داده های اولیه نشان می داد که حتی استفاده کوتاه مدت از این نوع سیگارها نیز می تواند منجر به تغییرات التهابی در سطح سلولی شود. التهاب ناشی از استعمال دخانیات عامل مهمی در ایجاد سرطان ریه و سایر بیماریهای تنفسی است.

پیتر شیلدز پزشک و محقق مسئول این مطالعه و معاون موسسه تحقیقات ریچارد جی سولو بر این باور است که هر میزان التهاب سلولی مرتبط با استفاده از سیگار الکترونیکی نگران کننده است، زیرا با وجودیکه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اثرات بیولوژیکی و سلامتی اجزای تشکیل دهنده سیگارهای الکترونیکی، مانند پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی را در مواد غذایی و آرایشی بی ضرر معرفی می کند اما اثرات آنها پس از گرم شدن و استنشاق با سیگارهای الکترونیکی کماکان ناشناخته است. او درنهایت اذعان می کند که استفاده طولانی مدت، افزایش مصرف روزانه و افزودن طعم دهنده ها و نیکوتین ممکن است باعث التهاب مضاعف در افرادی گردد که از این نوع سیگارها استفاده می کنند. واقعیت این است که صنعت به مراتب سریع تر از علم تغییر می کند و در اغلب موارد مزایا و مضرات نوآوری های ایجاد شده تا مدتها از درک علمی بشر فراتر است. آنچه مسلم است سلامت ریوی، خطر ابتلا به سرطان و اعتیاد باید از منظر آحاد جامعه جدی تلقی شود. شاید استعمال سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی ایمن تر باشد، اما واقعیت این است که این نوع سگارها نیز کاملاً ایمن نیستند و دانش ما در مورد میزان خطر آنها کماکان ناقص است.

برای اطلاعات بیشتر:

Min-Ae Song, Sarah A. Reisinger, Jo L. Freudenheim, Theodore M. Brasky, Ewy A. Mathé, Joseph P McElroy, Quentin A Nickerson, Daniel Y Weng, Mark D. Wewers, Peter G. Shields. Effects of Electronic Cigarette Constituents on the Human Lung: A Pilot Clinical Trial. Cancer Prevention Research, 2019; canprevres.0400.2019 DOI: 10.1158/1940-6207.CAPR-19-0400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب