مضرات دود متصاعد شده از پارافین

 

شمع‌ها برای مدت‌ها خانه‌های مردم را روشن کرده‌اند، جالب است بدانید که مردمان روم باستان و مصریان بنیانگذار چنین روشی برای روشن کردن منازل خود بودند. امروزه با پیشرفت علم و فن آوری و با روی کار آمدن چراغ‌های الکتریکی استفاده از شمع‌ها برای روشنایی منزل، کنار گذاشته شده‌اند و بیشتر مردم فقط برای اجرای برخی سنت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. شمع‌هایی که در قدیم استفاده می‌شد، بیشتر از جنس موم زنبور عسل و یا چربی‌های حیوانی بود. از این رو این مواد خطرات کمتری برای انسان ایجاد می‌کردند تا اینکه در سال ۱۸۵۰ مولکول پارافین کشف شد و خیلی زود جای مواد طبیعی را گرفت.

 

از جمله مزایای استفاده از پارافین در شمع‌ها این بود که آن‌ها بسیار ارزان و خیلی آسان تهیه می‌شدند، از این رو در بین مردم گسترش پیدا کردند.

متاسفانه دود‌های حاصل از سوختن پارافین می‌تواند مواد سرطان‌زایی همچون تولوئن، آلدئیدها، کتون‌ها و سایر اجزای سوخت فسیلی را در بر داشته باشند.

 

از این رو استفاده از شمع‌ها به ویژه در فضای بسته می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. از جمله بهترین جایگزین پارافین در ساخت شمع می‌توان، به موم طبیعی زنبور عسل اشاره کرد. در هر صورت اگر دوست دارید از روشنایی شمع بهره ببرید، ابتدا فکری برای تهویه مطبوع داشته باشید تا گاز‌ها و دود‌های سمی ایجاد شده از فضای بسته خارج شوند.

 

یک نکته بسیار مهم که حتما باید در نظر گرفته شود؛ استفاده از شمع‌های رنگی و معطر است. بی‌شک مواد شیمایی و زیان بار موجود درچنین شمع‌هایی به مراتب از شمع‌های معمولی بیشتر است.

منبع:بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب