تشخیص بسیار زودهنگام سرطان سینه با ارزیابی ویژگی های تنفس و ادرار

 

تشخیص زودهنگام انواع سرطان، به خصوص سرطان سینه، قادر است دستاورد چشمگیری در جهت افزایش طول عمر مبتلایان باشد.

سرطان سینه شایع ترین بدخیمی زنان در سراسر دنیاست که 0.8 درصد موارد جدید آن در مردان روی داده و منجر به 0.2 درصد مرگ ناشی از سرطان می شود.

 

طی سال های اخیر با وجود موفقیت هایی که در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر رخ داده، میزان بروز و شیوع بیماری های غیر واگیر نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سرطان در برخی از کشورها بعد از بیماری های قلبی- عروقی دومین عامل و در ایران پس از بیماری های قلبی-عروقی و سوانح و حوادث، سومین عامل مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد.

 

در این میان، شیوع سرطان سینه حدود یک سوم از تمامی سرطان های زنان را تشکیل داده و دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه و شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است.

دانشمندان به تازگی روشی نوین و غیر تهاجمی را جهت تشخیص زودهنگام و دقیق تر سرطان سینه، به صورت یک آزمایش غربالگری با استفاده از آنالیز هوای بازدم و ادرار، توسعه دادند.

 

پژوهشگران از حسگرهای الکترونیک گاز بینی برای آنالیز تنفس و روش کروماتوگرافی گازی- طیف سنج جرمی برای اندازه گیری مواد موجود در ادرار، که وقتی نتایج آنها با هم ترکیب می شوند قادر به پیش بینی سرطان سینه با دقت 95 درصد هستند، بهره گرفتند.

از آنجایی که آزمون رایج و استاندارد غربالگری، یعنی ماموگرافی همیشه به درستی قادر به تشخیص تومورهای سینه نیست، این رخداد پیشرفتی بزرگ در زمینه آزمایش غربالگری سرطان محسوب می شود.

 

نتایج روش تشخیصی ماموگرافی تقریباً در 75 درصد موارد دقیق بوده و در 30 درصد موارد و در بافت های متراکم قادر به تشخیص درست نیست.

بقای سینه به شدت وابسته به تشخیص زودهنگام تومور است، بنابراین روش های جدید برای تشخیص تومورهای کوچکتری که در مرحله اولیه قرار دارند، بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب