مدیریت خستگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان

 

روندهای درمانی مخصوص سرطان می‌توانند باعث شکل‌گیری عوارض جانبی خاصی مانند حالت تهوع یا اسهال شوند و درنتیجه غذا خوردن را به کار سختی تبدیل کنند.

 

این‌که افراد مبتلا به سرطان پستان پیشرفته با خستگی مواجه شوند، اصلا اتفاق غیرطبیعی و غیرعادی‌ای نیست. درواقع خستگی، یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از سرطان و روندهای درمانی مربوط به آن است. این خستگی می‌تواند ادامه‌دار و آزاردهنده شود و با کمک خواب هم از بین نرود. در ادامه با ترفندهایی برای مقابله با خستگی ناشی از سرطان پستان پیشرفته آشنا می‌شویم.

 

اولویت‌بندی کنید

اول از همه باید این مساله را بپذیرید که هدف اصلی شما چیزی نیست جز مدیریت سرطان پستان پیشرفته و در نتیجه برای دستیابی به این هدف باید اولویت‌بندی خاصی را در زندگی رعایت کنید. درواقع،‌ اولویت‌های شما باید براساس مراقبت از خود و خانواده‌تان انجام بگیرد و انرژی‌تان هم برای انجام دادن مهم‌ترین کارها صرف شود. جدی گرفتن این نکات، رسیدگی به فعالیت‌های اصلی روزانه را نسبتا راحت می‌کند. با این‌حال، اگر باز هم به مشکل برخورد کردید، حتما به خودتان استراحت بدهید، چون اولویت اصلی فقط سلامتی شما است.

 

کمک بخواهید

هیچ وقت اصرار نکنید که همه کارها را خودتان انجام بدهید، چون چنین کاری اصلا نشانه قدرتمند بودن نیست. کمک خواستن از نزدیکان و عزیزان درجه اول در این زمینه نیز اصلا کار بدی محسوب نمی‌شود، چون آنان قطعا از کمک کردن به شما در اموری که باعث خستگی‌تان می‌شوند، خوش‌حال خواهند شد. اگر خودتان به آن‌ها بگوید که در کدام کارها به کمک نیاز دارید، هم زندگی را برای خودتان راحت‌تر می‌کنید و هم زندگی را برای آنان. این کارها می‌توانند هر چیزی باشند مانند غذا پختن، خرید کردن از فروشگاه مواد غذایی یا رفتن به داروخانه.

 

تحرک بدنی را فراموش نکنید

این توصیه می‌تواند کمی متناقض به نظر برسد، اما حفظ فعالیت بدنی می‌تواند انرژی شما را بیشتر کند. یکی از ارزیابی‌های جامع درباره ۱۱۳ مورد از فعالیت‌های بدنی و ورزشی که در JAMA Oncology منتشر شده است، نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها واقعا اثربخشی بیشتری در کاهش خستگی ناشی از سرطان دارند. در ضمن، لازم است که فعالیت‌های بدنی و ورزشی را براساس نظم و برنامه انجام بدهید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

خوب و درست غذا بخورید

روندهای درمانی مخصوص سرطان می‌توانند باعث شکل‌گیری عوارض جانبی خاصی مانند حالت تهوع یا اسهال شوند و در نتیجه غذا خوردن را به کار سختی تبدیل کنند. شما برای این‌که استقامت خودتان را افزایش بدهید، به دریافت پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری نیاز دارید، ‌اما بهتر است که برای انجام دادن این کار حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. به‌علاوه، در روزهایی که به دلایل مختلف نمی‌توانید یک وعده غذایی کامل را بخورید، از مکمل‌های مایع یا شکلات‌های انرژی‌زای استاندارد برای جبران استفاده کنید.

 

خوب بخوابید

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، افراد مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، مانند همه افراد دیگر، باید شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشند. خواب کافی طبق الگوهای خواب صحیح به این بیماران کمک می‌کند تا به اندازه کافی استراحت کنند. بنابراین، برنامه بیدار شدن و خوابیدن آنان باید ثابت و منظم باشد. در ضمن، این افراد باید در فاصله ۸ ساعت مانده به خواب شبانه از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خصوصا قهوه خودداری کنند. چرت زدن در طول روز نیز می‌تواند برای آنان مفید باشد، اما به شرطی که کوتاه و در ساعات نزدیک به شب نباشد.

منبع:سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب