دستورالعمل جدید “شیمی‌درمانی”/تعیین تکلیف درمان “سرطان” در مطب‌ها

 

 

«سرطان» صعب‌العلاج است و درد دارد؛ درمان‌های پرهزینه و زمان‌برش نیز گاهی بیمار را تا آخر عمر درگیر رفت‌وآمد به بیمارستان می‌کند. در این میان حتی گاهی درمان‌های نادرست بیمار را دچار عوارض ثانویه می‌کند؛ این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که بدانیم سالانه ۱۰۰ هزار مورد سرطان جدید در کشور شناسایی می‌شود و حداقل حدود ۱۵۰ هزار بیمار سرطانی در سال تحت درمان قرار می‌گیرند. همین موضوع اهمیت چگونگی ارائه خدمات درمانی به این بیماران و البته حساسیت آن‌ را نشان می‌دهد.

دکتر علی مطلق – رییس اداره کنترل و مبارزه با سرطان وزارت بهداشت با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره ممنوعیت ارائه خدمات مربوط به شیمی‌درمانی در مطب‌های خصوصی، گفت: در این زمینه بحث ممنوعیت مطرح نیست، بلکه دستورالعملی با عنوان مدیریت خدمات شیمی‌درمانی تدوین و به زودی ابلاغ می‌شود که بر اساس آن قرار است، ارائه خدمات شیمی‌درمانی ساماندهی شوند. به دنبال این دستورالعمل، آیین‌نامه‌ای هم با عنوان ساماندهی تاسیس مراکز سرپایی شیمی‌درمانی ابلاغ خواهد شد.

شیمی‌درمانی استاندارد می‌شود

وی با بیان اینکه این دستورالعمل به منظور استانداردسازی خدمات شیمی‌درمانی در نقاط و مراکزی است که شیمی‌درمانی انجام می‌شود، افزود: بنابراین فرقی نمی‌کند که این مرکز بیمارستان دولتی باشد یا خصوصی. نکته مهم این است که برای ارائه یک خدمت، باید استانداردهای آن را داشته باشیم. بر همین اساس هم استانداردهای لازم برای ارائه خدمات شیمی‌درمانی در قالب دستورالعمل مدیریت خدمات شیمی‌درمانی تدوین شد.

مطلق با بیان اینکه این دستورالعمل شامل سه جزء مربوط به بیماران، داروهای شیمی‌درمانی و نیروی انسانی ارائه دهنده این خدمات است، ‌ ادامه داد: مباحث مربوط به بیمار شامل نحوه پذیرش بیمار، چگونگی دریافت اطلاعات بیمار و انجام درست شیمی‌درمانی برای اوست. بر این اساس باید در زمان مشخص و به درستی درمان را به بیماران ارائه داد. مسائل مربوط به دارو نیز شامل چگونگی جابجایی، آماده‌سازی ایمن و جلوگیری از هدررفت و دورریز دارو است. در قسمت سوم هم با بررسی‌های دوره‌ای در راستای کاهش و پیشگیری از بروز آسیب‌های جسمانی پرسنلی که با داروهای شیمی‌درمانی سروکار دارند، ‌ اقدام می‌شود. بنابراین استانداردهایی برای محافظت از ایمنی بیمار، پرسنل و آماده‌سازی مناسب داروها تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب