نمونه برداری از تومورها

بافت‌برداری یا بیوپسی که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعن آن است.پزشک احتمال دارد برای بررسی بیشتر، نواحی از بافت بدن شما که طبیعی نیستند و در آزمایشهای اولیه به عنوان ضایعه، تومور یا توده شناخته شده اند، نمونه برداری را توصیه کند. نحوه انجام بیوپسی بستگی به محلی دارد که نمونه بافتی باید از آن منطقه تهیه شود. پس از نمونه برداری از بافت، نمونه تهیه شده زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا ماهیت نمونه و نوع بیماری مربوطه مشخص شود. با توجه به نوع، شکل و فعالیت سلول های بافتی، در بیشتر موارد پزشک آسیب شناس می تواند مشکل را تشخیص دهد. مدت زمان لازم برای به آماده شدن نتایج بیوپسی می تواند متفاوت باشد. در حین جراحی، یک آسیب شناس ممکن است نتایج بیوپسی را مشخص کند و طی چند دقیقه آن را به جراح گزارش دهد. نتیجه گیری نهایی و دقیق در مورد بیوپسی اغلب یک هفته یا بیشتر طول می کشدکه به روش های زیر امکان پذیر است.

 

 

نمونه برداری از مغز استخوان:

آسپیراسیون (مکش) و نمونه برداری(بیوپسی)مغز استخوان جزو آزمایشاتی هستند که برای بررسی مغز استخوان بنا به تشخیص متخصص تجویز می شوند. پزشکان برای تشخیص و پایش بیماریهای خونی و مغز استخوان (مانند انواعی از کم خونی ها،  برخی سرطان ها و …) از این روش استفاده می کنند. آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی مغز استخوان روش های مختلفی هستند که معمولا با هم انجام می شوند.

مغز استخوان دو بخش دارد یک بخش آبکی است و بخش دیگر سفت است. در آسپیراسیون یا مکش بخش مایع مغز استخوان (شبیه خون است) کشیده می شود و در بیوپسی یا نمونه برداری بخش سفت مغز استخوان جدا می شود. نتایج حاصل از هر کدام از این نمونه ها مکمل یکدیگر است. و در کنار هم برای ارزیابی مغز استخوان به پزشک معالج کمک می کند. که این ارزیابی می تواند نشان دهد مغز استخوان سالم است یا خیر و یا مقادیر طبیعی سلول های خونی تولید شده درست است یا خیر.

 

نمونه برداری بخشی از توده یا کل توده:

بیوپسی اکسیزیونال(اکسینال) و اینسیزیونال(انسیالیزه)

زمانی که کل تومور برداشته شود، این روش بیوپسی اکسیزیونال یا بیوپسی کلی نامیده می شود. چنانچه پزشک درمورد منطقه ای خال یا لکه مشکوکی ببیند که دچار تغییر رنگ یا اندازه شده است از این روش استفاده می کند. اگر تنها بخشی از تومور برداشته شود، این روش به عنوان بیوپسی برشی یا اینسیزیونال نامیده می شود به طور مثال برای نمونه برداری از یک قطعه کوچک بافت از توده مشکوک در پستان استفاده می شود.

 

 

نمونه برداری آسپیراسیون با سوزن ریز:

این روش از نمونه برداری که از طریق یک سوزن بلند و نازک به سرنگ متصل می شود وارد بافت مورد نظر می شود و  از طریق مکش  این نمونه برداری برای استخراج مایعات و سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نمونه برداری با پانچ:

یک روش نمونه برداری از بافت مشکوک دهانه رحم یا پوست با بی حسی موضعی است.در این روش پزشک معالج نمونه کوچکی را به منظور آزمایشات لازم بر می دارد.

 

 

نمونه برداری از طریق تراشیدن:

یکی از روش های متداول برای نمونه برداری از پوست می باشد که این روش معمولا بسیار سریع و اسان انجام می گیرد. در این روش از بیوپسی ، پزشک معالج یک لایه نازک و سطحی از بافت را که شامل اپیدرم( لایه بیرونی و روی پوست) و درم فوقانی (لایه زیرین اپیدرم) می شود را از سطح پوست بیمار برای انجام آزمایشات جدا می کند.

 

 

 

 

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب

© 2023 تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد ملی کنترل سرطان می‌باشد.

طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارکوب